Yazışmalık

Başka sese beñzemez ananıñ sesi, Her sözcüñ arasañ vardır Türkçesi

Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyoruz?

Dil ile ilişkili olan, öbür ulamlarla uyuşmayan géñel yazışmaları içerir.

Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyoruz?

İletigönderen Bi50likdaha » 18 Oca 2015, 11:48

Tartışacak insan bulamadığımdan buraya açayım dedim :)

İlk okul, orta okul ve lise için konuşuyorum. Üniversiteye dair herhangi bir yorumda bulunmayacağım bu arada belirteyim ODTÜ'de iki yıl matematik okudum(okuyamadım), sonra bıraktım belirteyim.

Açıkçası benim düşüncem şu; eğitim sistemi bundan 100 yıl öncesi için hazırlandı, yani 100 yıl öncesinin düzeni ile eğitim görüyoruz. 100 yıl önce ise yalnızca belli bir kesim, üst tabaka eğitim olabiliyordu. Bu üst kademe zaten yüksek kesimlerde bulunduğu için bu bilgileri kullanıyordu veya ihtiyaç duyuyordu ama eğitim günümüze değin gitgide yaygınlaştı ancak eğitim sistemi bu yaygınlaşma doğrultusunda reformlaşamadı. Biz günümüz insanları da 100 yıl öncesinin yüksek kesiminin maruz kaldığı eğitime, bilgilere maruz kalmak zorunda olduk.

Gençlerin ve çocukların hiç ihtiyacı olmayacağı ve neredeyse hiç kullanmayacağı, büyük olasılıkla da anlayıp idrak edemeyeceği bilgiler ile boğup köreltmeye kimin hakkı var? Neden buna maruz kalıyoruz? Örneğin matematiğe dair şu bilgilerden hangisi herhangi bir işinize yaradı ya da herhangi bir şeyinize cidden yardımcı oldu sizin zamanınızı ve vaktinizi çalmaktan başka.

Aklıma gelen konuları sıralıyorum şuraya.
Karmaşık sayılar, Gerçel Sayılar, Hiperbolik sayılar, Çifte karmaşık sayılar, Matris, Determinant, Trigonometri, Terstrigonometri, Konikler, Hiperbol, Parabol, Elip, Uzayda geometri, Logaritma, Ln , e sayısı i sayısı vs vs

Tüm bunların gereği ne? Zaman kaybı ve nefretten başka ne kazandırdı insanlara? Bunlar niye zorla öğretiliyor?
Bunlar gibi karmaşık ve öğrenilmeden ezberden geçilen şeylerin tercihe göre öğretilmesi gerekmez mi, bunların yerine eğitim içerisinde verilebilecek tonla faydalı şey var. Bu bilgilerin yeri orta okul ve lise mi?
Açıkça fikrimi söyleyeyim insanları aptalca yetiştirmek için geçmişten kalma zorlama bir sistemin ürünü bu bilgiler. Bir nevi eğitimin içinde yerleşmiş ve kanıksanmış faşizm.
  • 0

Bi50likdaha
Yazışmacı
Yazışmacı
 
İleti: 1845
Katılım: 27 May 2013, 19:31
Konum: Ankara
Değerleme: 412

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen Sinekkaydi2 » 18 Oca 2015, 12:20

Sınamak için?

Lisede alan seçiliyor zaten,kısmen de olsa uzmanlaşma var yani.

Düşünce güzel geldi ama.100 yıl önceden kalma olması. :=)
  • 0

Sinekkaydi2
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 481
Katılım: 04 Eki 2014, 12:36
Değerleme: 567

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen Bi50likdaha » 18 Oca 2015, 12:28

Sınamanın sanırım "asıl" anlamını kullandınız :)
Sınama sınavla olmaz mı bu bilgileri kim öğrenebilecek bakalım diye bir sınava doğru olur mu sizce eğitim hayatında.
Alan seçiliyor diyorsun da sosyoloji okuyacak, hukuk okuyacak adamda bunları görüyor.
Ayrıca alan seçimini de lisedeki son iki yıla çektiler :)
  • 0

Bi50likdaha
Yazışmacı
Yazışmacı
 
İleti: 1845
Katılım: 27 May 2013, 19:31
Konum: Ankara
Değerleme: 412

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen toorku » 18 Oca 2015, 21:03

eğitim sistemin (üniv seviyesine kadar en azından) asıl amacı topluma ve düzene boyun eğecek itaarkar ve basit işleri en azından yerine getirebilecek bireyler yetiştirmekdir ve bu bütün ulus devletlerde böyledir

ezberi ve aşırı yüklemeyi biraz bu çerçevede değerlendirmek lazım yoksa insanların 1-2 saatin üstünde okulda hergün kalmasına gerekçe çıkmayabilir yani
  • 0

noktasızlaştıramalandıramadıklarımızdanmısınız
toorku
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 903
Katılım: 17 Ara 2014, 20:50
Değerleme: 1231

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen Oktay D. » 18 Oca 2015, 22:03

Bi50likdaha yazdı:Tartışacak insan bulamadığımdan buraya açayım dedim :)
Aklıma gelen konuları sıralıyorum şuraya.
Karmaşık sayılar, Gerçel Sayılar, Hiperbolik sayılar, Çifte karmaşık sayılar, Matris, Determinant, Trigonometri, Terstrigonometri, Konikler, Hiperbol, Parabol, Elip, Uzayda geometri, Logaritma, Ln , e sayısı i sayısı vs vs

Tüm bunların gereği ne? Zaman kaybı ve nefretten başka ne kazandırdı insanlara? Bunlar niye zorla öğretiliyor?

Gerçel sayılar (e sayısı, pi sayısı buraya dahildir), Konikler (Hiperbol, Parabol, Elips zaten buraya dahildir), Uzayda geometri, ...

Bunlar tüm mesleklerde karşımıza çıkan yapılardır. Bir inşaat ustasının da, bir mühasebecinin de, bir bakkalıñ da, bir elektrikçiniñ de tüm bunlar işine yarar. Bunlarıñ işe yaramadığını hangi akla hizmet söyleyebilir ki biri? Tamam çifte karmaşık sayılar vs. işe yaramayabilir, olsa olsa fizikçiniñ işine yarar denilebilir. Ancak şu bahçeye düzgün bir duvar yapılmak istense, bu matematiksel araçları kullanmak gerekiyor. Bunları okulda öğretilmeleriyle değil, işe yararlılığıyla eleştiriyorsanız yanlış yere gelmişsiniz demektir.

Eğitim özgürlüğü denilen şeyi savunuyorsak, "herkes istediğini öğrensin" diye düşünüyorsak, öncelikle işe yararlık konusu kesinlikle ağzınızdan çıkmamalıdır. Bunlar işe yarar, hep yarayacaktır. Ancak bunun eğitimde dayatılmasıyla ilgisi bulunmuyor. Sapla samanı karıştırmayalım.

İşe yararlık konusunda:
Matematik Hiçbir İşe yaramaz - Ali Nesin
Matematiğin doğrudan bir işe yaramadığını söyleyen Ali Nesin: 'Matematik, doğru düşünmeye, soyutlamaya, estetiği algılamaya, yanıtı olmayan sorularla cebelleşmeyi öğrenmeye yarar' diyor.

Peki matematik ne işe yarar?
Hiçbir işe yaramaz.
Şaka yapıyorsunuz...
Doğrudan bir işe yaramaz. Bir iş, bir meslek, bir uğraş ne kadar doğrudan bir işe yarıyorsa o kadar az işe yarar. Marangozluk mesela, masa yapmaya, iskemle yapmaya yarar, başka da pek bir işe yaramaz. Felsefe, matematik, sanat ise doğrudan bir işe yaramazlar, doğrudan bir işe yaramadıklarından da her işe yararlar... Örneğin, Picasso'yu biliyorsunuz, eserlerini tanıyor, zevk alıyorsunuz da ne işinize yarıyor? Hiç! Picasso'yu bilmek bir işe yaramaz ama Picasso'yu bilmeyen bir insan da günümüzde hiçbir işe yaramaz... Felsefe, matematik ve sanatın doğrudan etkisi yoktur, bunlar doğrudan paraya dönüşmez, alınmaz satılmaz şeylerdir. Felsefe, sanat ve matematik doğrudan bir işe yaramadığından, her işe yarayan dallardır. Bir dal ne kadar işe yarıyorsa o kadar az işe yarar! Ve tam tersine ne kadar az işe yarıyorsa o kadar çok işe yarar.


Eğitim özgürlüğü konusunda:
Öncelikle tanımı yapalım. Eğitim özgürlüğü, yurttaşlarıñ istedikleri şeyi öğrenme özgürlükleridir. Bunu eğitim hakkıyla karıştırmayalım. Eğitim hakkı ise, bireyleriñ devlet eğitimine dahil olma haklarıdır. Eğitim özgürlüğü her ülkede yoktur. Örneğin Amerika'da kimi eyaletlerde ve İngiltere'de vardır. İsteyen istediğini öğrenip bunu devlete onaylatabilir. Eğitim hakkı da vardır. İsteyen istediği eğitim kurumunda eğitim görebilir. Türkiye'de ise eğitim hakkı vardır ancak eğitim özgürlüğü tam anlamıyla yoktur. Yiñe de birçok şeyi öğrenme özgürlüğüñüz bulunuyor.

Matematiği öğrenmemek hakkı da eğitim özgürlüğüne girer. Ancak bunu kimsenin kullanacağını sanmıyorum. Çünkü bu biraz da cahil kalma isteğidir. Ben soyutlama yeteneğimi geliştirmek istemiyorum demek gibidir. Gerçel sayıları öğrenmeden mühendis olamazsınız. Size diploma verseler bile mühendisliği, gerçel sayılar olmadan yapamazsınız. Onu öğrenmeden işinizde karşınıza çıkan problemleri çözemezsiniz. Bakkal iseniz, oranlı sayılarla idare edebilirsiniz belki. Ancak duvar ustasıysanız pi olayını es geçemezsiniz, açı hesabı üçgen hesabı yapmadan yapamazsınız. Trigonometri (üçgen bilgisi) olmadan bir duvarıñ dikliğini sağlayamazsınız.

Bence de herkes istediğini öğrensin. Ancak bu özgürlük verilse bile kimse "ben matematik öğrenmek istemiyorum" deyip de mühendis olacağım diyemez, çünkü gerçek bir mühendis olamaz. Bu dayatma değil, mühendis olma isteğine olan gereklilik koşuludur.
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 7729
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 4085

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen M.calli » 18 Oca 2015, 23:27

sosyal bilimlerin önemi yadsınamaz ancak matematik hiçbir zaman belirttiğin gibi ezber üzeriden işleyen bir ders değildir bence elbette kimi yerlerde formülü işletip geçilebilir ancak temelde uğraşı gerekir yaratıcılığı geliştirir. bu ülkenin eğitim sistemi çok kötüdür ancak matematik bu konuda en az sorumlu olan basamaktır yukarıdan bakalım sizce türkiyenin her yerine neden işe yaramaz üniversiteler kuruluyor? sizce neden üniversite okumanın son derece önemli bir şey olduğu çöpçü bile olmak istiyorsanız üniversite okuyacaksınıza getiriliyor?
  • 5

M.calli
Yazışmacı
Yazışmacı
 
İleti: 1045
Katılım: 05 Oca 2014, 23:49
Konum: kocaeli
Değerleme: 530

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen toorku » 19 Oca 2015, 01:52

matematik elbette öğretilmeli ama amaç matematiksel düşünmeyi teşvik etmekse bunun yolu formül denklem ezberletmek değil onu da bırakın lise sona kadar öğrenilen ezberletilen bütün denklem formülleri alt alta yazsanız 10 sayfayı geçmez en fazla ki bu kadar şeyi öğretmek neden 10-12 sene alır? Yani mesele ezberlemekse 16 yaşındaki ortalama bir genç bu kadar ezber işini 6 ay içinde bitirebilir rahatlıkla

eğer amaç matemaiksel sebep sonuç inceleme vb gibi öncelikleri insanlara kazandırmaksa bence sayılar ve dik üçgen konusu en az 5 sene boyunca aralık vermeden sürekli olarak öğretilmeli bu dik üçgen meselesi her yönüyle milletin beynine kazınmalı ondan sonra diğer konular öğretilmelidir

diyeceğim şu ki şu an lise sona kadar anda öğretilen fizik matematik vb konuların sadece %20si öğretilsin ama adam gibi öğretilsin şu an itibariyle ne öğreten öğrettiğinden birşey anlıyor ne öğrenen öğrendiğinden
  • 5

noktasızlaştıramalandıramadıklarımızdanmısınız
toorku
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 903
Katılım: 17 Ara 2014, 20:50
Değerleme: 1231

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen Oktay D. » 19 Oca 2015, 02:18

Eğitimiñ niteliğini herkes eleştiriyor zaten. Bizde bir gereksiz yüklenme olduğu açık. Hem de bu gereksiz yüklenmeyi temelci bir eğitimle de yapmıyorlar. Hani dediğin gibi %1'i bile adam gibi öğretilmiyor. Bizim eğitim sistemimizde "öğretmek" yapılmıyor, daha çok "bilgi depolatmak" yapılıyor. Bu açıdan hep eleştiriyoruz. Ancak bu konu, niteliksizliktir. Konuların gereksizliği asla değil.

Örneğin bizde üniversitelerde bile, her şey "öğretilmeden bildiriliyor". Şunu şöyle yapınca böyle sonuç alacaksınız diye gösteriliyor. Oysa ardı arkası, temeli ana ilkeleri öğretilmiyor. Öğretilse zaten çocuk onu oradan şıp diye çıkarsıyacak. Sonra da "bunlar ne gereksiz konular" diye düşünüyor. Gereksiz olanın konu değil, onu öğretme biçimi olduğunu görmesi lazım ki kendisini geliştirecek olanakları kendisi -eğitim sistemine rağmen- yaratsın.
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Oktay DOĞANGÜN
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 7729
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 4085

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen Bi50likdaha » 19 Oca 2015, 05:49

Gerçel sayılar (e sayısı, pi sayısı buraya dahildir), Konikler (Hiperbol, Parabol, Elips zaten buraya dahildir), Uzayda geometri, ...
Bunlar tüm mesleklerde karşımıza çıkan yapılardır. Bir inşaat ustasının da, bir mühasebecinin de, bir bakkalıñ da, bir elektrikçiniñ de tüm bunlar işine yarar.

Oktay sanırım ütopyada yaşıyorsun sen, biraz yaşadığın yerden çık sokağa karış azcık. Böyle bir cümleyi Polyanna bile kuramaz çok ciddiyim.
Bahçeye bir duvar yapılmak istendiğinde matematiğin gerekli şeyleri kullanılacak o verdiğim örneklerden herhangi biri kullanılmayacak zira kullanılmıyor da.

İşe yararlık konusunda verdiğin örnek sunduğum şey ile ne alaka cidden bilmiyorum ama yanıtlayayım.
Bir yanda öğrenmesi uzun uğraş gerektiren, %99'un anlamadığı yalnızca "çözdüğü", Gereksiz ve zorlama bilgi dayatması. Öbür tarafta da bir insanın özel ilgi sonucu kendi isteği doğrultusunda bir sanatçıyı tanıması. Cidden benzer duruyor mu bunlar? Ali Nesin kendi uğraşı ile ilgili olduğundan ötür manasız bir benzetme yapmış. Picasso'yu okullarda size öğrenin diye dayatan oldu mu? Hangisi Picasso'dur diye sınavlara girdik mi? Picasso'nun cizgisi ve çizimi nasıl olur diye haftada 12 saat ders gördünüz mü en az ek olarak dershane, sınav vs vs.

Matematiği öğrenmemek hakkı da eğitim özgürlüğüne girer. Ancak bunu kimsenin kullanacağını sanmıyorum. Çünkü bu biraz da cahil kalma isteğidir. Ben soyutlama yeteneğimi geliştirmek istemiyorum demek gibidir. Gerçel sayıları öğrenmeden mühendis olamazsınız. Size diploma verseler bile mühendisliği, gerçel sayılar olmadan yapamazsınız. Onu öğrenmeden işinizde karşınıza çıkan problemleri çözemezsiniz. Bakkal iseniz, oranlı sayılarla idare edebilirsiniz belki. Ancak duvar ustasıysanız pi olayını es geçemezsiniz, açı hesabı üçgen hesabı yapmadan yapamazsınız. Trigonometri (üçgen bilgisi) olmadan bir duvarıñ dikliğini sağlayamazsınız.


Matematik öğrenilmesin diye bir şey denmiyor yukarıda. Matematiğe dahil bir dünya zor ve gereksiz şeyin öğretilmesine gerek yok diyorum En azından ilk-orta okul ve lisede. Matematik öğrenilirken bu örneklediğim şeyler "seçim" üzerine olmalı, dayatma ile öğretilmemeli diyorum.
"Çünkü bu biraz da cahil kalma isteğidir. Ben soyutlama yeteneğimi geliştirmek istemiyorum demek gibidir" Bilimci alınganlığı. Fen edebiyat bölümünlerinde okumuş herhangi birine sorsanız bunları bilmeyen kesin cahildir, çünkü herkes bilmek zorundadır. Açıkçası "yaptığım şeye saygı duyun ve sevin" isteği bu. O kadar zor şeylerle uğraşıp değer kıymet görmeyince insanları bilgisizlik ve cahillikle suçlarlar genellikle :)

Gerçel sayıları öğrenmeden en azından sınavlarında geçemeden diploma alamazsınız. Mühendis olamazsınız kısmı pek doğru değil açıkçası, yine biraz dışarı çıkıp mühendislerle oturup konuşman gerekiyor bu kısımda. Kendi bildiğin gibi sanıyorsun sanırım insanları... Pi, Alan hesabı temel matematik zaten bunlara değin yukarıda bir şey demedim de zaten sen de mesleğe yönelik örnekler vermeye başladın. Duvar ustası sence dikliği hesaplarken trigonometriyi kullanarak mı hesaplıyor yoksa kendi işine yarayan yöntem ile mi? Yaptığı iki işleme "Ya bak bu trigonometri" işte deme lütfen. Okulda gördüğümüz trigonometriyi biliyoruz.
trigonometri

[qutoe]Ancak bu özgürlük verilse bile kimse "ben matematik öğrenmek istemiyorum" deyip de mühendis olacağım diyemez, çünkü gerçek bir mühendis olamaz. Bu dayatma değil, mühendis olma isteğine olan gereklilik koşuludur.[/quote]

Alakasız bir yerden bahsediyorsun yine. Yazdığımda ilk-orta okul ve lise için geçerli da. Mühendis olmak için üniversiteye gitmen gerekiyor. Mühendis olmak istediğin takdirde o bahsettiğim matematiğin diğer bilgilerini almak durumunda kalıyorsun. Ee ben de diyorum ki bunu üniversitede alsınlar. Üniversitede olan koşuldu ama ilk-orta-lise'de olan düpedüz dayatmadır. Herkes mühendis olmuyor. Tm-Ts öğrencileri bile görüyor bu şeyleri ki bu öğrenciler de "öğrencilerin" büyük çoğunluğunu oluşturuyor üniversite sınavında dalların yoğunluğuna bakarsanız anlarsınız.

sosyal bilimlerin önemi yadsınamaz ancak matematik hiçbir zaman belirttiğin gibi ezber üzeriden işleyen bir ders değildir bence elbette kimi yerlerde formülü işletip geçilebilir ancak temelde uğraşı gerekir yaratıcılığı geliştirir.

Sosyal bilim verilsin diye bir isteğim yok ya da sosyal bilimler bilimler matematik vs onlardan üstündür gibi bir savım yok. Yine komple matematiği almışsın. Tümel olarak matematikten bahsetmiyorum, o yukarıda örnek verdiğim gibi konular üzerinden konuşuyorum.
Hepimiz aynı eğitim sisteminden geçtik, aynı sıralardan "hiçbir zaman belirttiğin gibi ezber üzeriden işleyen bir ders değildir" bu dediğinize cidden samimi olarak inanıyor musunuz, lütfen. Sınıflarda bir kişi bile "bu neden" veya "bu nereden" geliyor diye sorulmadan geçildi bu konular. Ezber ve kanıksama yaratıcılığı geliştirmez tersine köstekler.

Yazdığım şeyi bir tek "toorku" doğru düzgün anlamış. Matematik öğretilmesin diye bir iddiam yok. Cidden böyle ve bu kadar çok mu öğretilmeli?
Bir ekleme yapayım bu fizik için daha kötü durumda. LYS fizik konularına bir bakın derim. 45 konu var, sınava giren kaç kişi öğrendi acaba bunları. Daha basit makineleri öğretemedikleri adamlara Nükleer Fizik ve Atom Fiziği sorularını çözdürüyorlar tabi formülü biliyorsan :)
  • 0

Bi50likdaha
Yazışmacı
Yazışmacı
 
İleti: 1845
Katılım: 27 May 2013, 19:31
Konum: Ankara
Değerleme: 412

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen Oktay D. » 19 Oca 2015, 13:57

Bi50likdaha yazdı:Oktay sanırım ütopyada yaşıyorsun sen, biraz yaşadığın yerden çık sokağa karış azcık. Böyle bir cümleyi Polyanna bile kuramaz çok ciddiyim.
Bahçeye bir duvar yapılmak istendiğinde matematiğin gerekli şeyleri kullanılacak o verdiğim örneklerden herhangi biri kullanılmayacak zira kullanılmıyor da.

toorku da söylemiş, dik üçgen olayını. Ben de söyledim. Bir duvar ustası da bunu kullanıyor. Kullanmıyor diyorsan, seninki bir ütopya olur.

Bir yanda öğrenmesi uzun uğraş gerektiren, %99'un anlamadığı yalnızca "çözdüğü", Gereksiz ve zorlama bilgi dayatması. Öbür tarafta da bir insanın özel ilgi sonucu kendi isteği doğrultusunda bir sanatçıyı tanıması. Cidden benzer duruyor mu bunlar?

Yazımı iyi oku. Ben dayatılmasına zaten karşıyım. Ekranı ters tutup mu okumuşsun anlamadım.

Ali Nesin kendi uğraşı ile ilgili olduğundan ötür manasız bir benzetme yapmış. Picasso'yu okullarda size öğrenin diye dayatan oldu mu? Hangisi Picasso'dur diye sınavlara girdik mi? Picasso'nun cizgisi ve çizimi nasıl olur diye haftada 12 saat ders gördünüz mü en az ek olarak dershane, sınav vs vs.

Burada da ters anlama durumu var. Benim yazdıklarımda dayatma ile işe yararlık arasında keskin bir çizgi var. Sırf onun için yazdım iletimi. Kalkmış burada Picasso dayatılmadı diye konuyu iyice karıştırıyorsun. Adam işe yararlık konusuna değinmiş. İşe yaradığı konusundaki benzetmenin zaten dayatma ile ilgisi olamaz!

Matematik öğrenilmesin diye bir şey denmiyor yukarıda. Matematiğe dahil bir dünya zor ve gereksiz şeyin öğretilmesine gerek yok diyorum En azından ilk-orta okul ve lisede. Matematik öğrenilirken bu örneklediğim şeyler "seçim" üzerine olmalı, dayatma ile öğretilmemeli diyorum.

Matematik öğretilmemeli demediğini biliyorum, matematğin temel bazı konularına gereksiz demişsin. Ben de matematik öğrenmeme hakkını bu konular üzerinden ele aldım. Matematiğin saydığın temel konularını kast ettiğim açık değil mi? Onları saydık zaten.

"Çünkü bu biraz da cahil kalma isteğidir. Ben soyutlama yeteneğimi geliştirmek istemiyorum demek gibidir" Bilimci alınganlığı. Fen edebiyat bölümünlerinde okumuş herhangi birine sorsanız bunları bilmeyen kesin cahildir, çünkü herkes bilmek zorundadır. Açıkçası "yaptığım şeye saygı duyun ve sevin" isteği bu. O kadar zor şeylerle uğraşıp değer kıymet görmeyince insanları bilgisizlik ve cahillikle suçlarlar genellikle :)

Benim bilimci olmam söylediklerimi alınganlık seviyesine niye getirsin. Benim uğraştığım şeylerin dayatılmasına zaten karşı olduğumu söyledim. Ayrıca ben de birçok konuyu gereksiz zorlama görüyorum. Ancak saydığın konular onlardan değil. Ben çifte karmaşık sayıların gereksiz olduğunu düşünüyorum, zira MEB müfredatı da öyle görmüş. Karmaşık sayılar da en fazla fen sınıflarında gösterilmelidir. Nasıl oluyor da bunlar alınganlık oluyor? Sırf benle kişisel sorun yaşıyorsun diye niye bana saldırıyorsun?

Ayrıca "cahil kalma isteği" deyince cahillik suçlaması yapılmış mı oluyor? Ekranı ters tutup mu okuyorsun bunları? Herkes bilmek zorunda değildir diyorum, sen kalkmış çarpıtıyorsun. Nedir amacın anlamış değilim. Kimse yaptığım şeye saygı duysun diye dayatmadım onu ima dahi etmedim. Söylediğim şey açık. Diyorum ki, tüm matematiği seçmeli yapsak bile insanlar "ben soyutlama yeteneğimi geliştirmek istemiyorum" demez. Bunu pratik bir şey olarak söylüyorum. Seçmeli diye koyarız, ama herkes seçer diyorum kısacası. Bunu çarpıtarak ne yapmaya çalışıyordun?

Gerçel sayıları öğrenmeden en azından sınavlarında geçemeden diploma alamazsınız. Mühendis olamazsınız kısmı pek doğru değil açıkçası, yine biraz dışarı çıkıp mühendislerle oturup konuşman gerekiyor bu kısımda. Kendi bildiğin gibi sanıyorsun sanırım insanları... Pi, Alan hesabı temel matematik zaten bunlara değin yukarıda bir şey demedim de zaten sen de mesleğe yönelik örnekler vermeye başladın.

pi sayısını gerçel sayılar olmadan nasıl öğreteceksin? Gerçel sayılar dediğin, kök2, kök3, pi gibi sayılar. Adama kök2'yi öğretmeyeceksin sonra temel matematik mi diyeceksin buna?

Duvar ustası sence dikliği hesaplarken trigonometriyi kullanarak mı hesaplıyor yoksa kendi işine yarayan yöntem ile mi? Yaptığı iki işleme "Ya bak bu trigonometri" işte deme lütfen. Okulda gördüğümüz trigonometriyi biliyoruz.
trigonometri

Okulda gördüğümüz üçgen bilgisini mi konuşuyorum ben? Ne demişim iyi oku. Eğitim sisteminin ezberci halini mi savunuyorum sence? İlkokula dönüp "okuduğumuzu anladık mı" sorularına çalış bence.

Alakasız bir yerden bahsediyorsun yine. Yazdığımda ilk-orta okul ve lise için geçerli da. Mühendis olmak için üniversiteye gitmen gerekiyor. Mühendis olmak istediğin takdirde o bahsettiğim matematiğin diğer bilgilerini almak durumunda kalıyorsun. Ee ben de diyorum ki bunu üniversitede alsınlar. Üniversitede olan koşuldu ama ilk-orta-lise'de olan düpedüz dayatmadır. Herkes mühendis olmuyor. Tm-Ts öğrencileri bile görüyor bu şeyleri ki bu öğrenciler de "öğrencilerin" büyük çoğunluğunu oluşturuyor üniversite sınavında dalların yoğunluğuna bakarsanız anlarsınız.

Adam lisede matematik görmeden nasıl mühendisliğe girecek? Örneğim bu özele yönelikti. Okuduğumuzu anladık mı?

Yazdığım şeyi bir tek "toorku" doğru düzgün anlamış. Matematik öğretilmesin diye bir iddiam yok. Cidden böyle ve bu kadar çok mu öğretilmeli?
Bir ekleme yapayım bu fizik için daha kötü durumda. LYS fizik konularına bir bakın derim. 45 konu var, sınava giren kaç kişi öğrendi acaba bunları. Daha basit makineleri öğretemedikleri adamlara Nükleer Fizik ve Atom Fiziği sorularını çözdürüyorlar tabi formülü biliyorsan :)

Ben doğrudan saydığın konular üzerinden konuştum. Bence de dayatılması doğru değil. Hele lisede dalgalar, kuantum, nükleer fizik vs öğretilmesi çok saçma. Öğretilecekse bile seçmeli ve popüler düzeyde, TÜBİTAK kitaplarındaki uslupta öğretilebilir. Ezberci dayatmacı mantığa zaten karşı olduğumu(zu) söyledik. Sen de anlamadın, anlamayınca da başklarına "siz beni anlamadınız" diyorsun. Normal.
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Oktay DOĞANGÜN
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 7729
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 4085

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen Bi50likdaha » 19 Oca 2015, 15:26

Evet haksızım yine ikna oldum ben. Ekranı ters tutup okuduğum için okuduklarımı anlamakta gayet büyük sorunlar yaşıyorum ileriki senelerde bunu aşmak gibi bir hedefim var.
Oktay sen de okuduklarını bir dahaki sefere ayakta okumaya çalış bence, oturarak okudukların pek yararlı olmuyor anlaşılan.
  • 0

Bi50likdaha
Yazışmacı
Yazışmacı
 
İleti: 1845
Katılım: 27 May 2013, 19:31
Konum: Ankara
Değerleme: 412

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen M.calli » 19 Oca 2015, 18:35

türkiyenin eğitim anlayışı bana kalırsa kökten yanlış özellikle son yıllarda benim gözüme çarpan anadolu lisesi türetme olayı çok yanlış bir ülkede eğitim alan insanların %80i üniversite okumak zorunda değil ya da mühendis olmak zorunda değil temelden düzeltilmesi gerekiyor ben matematiği genel olarak yorumlamadım senin yazında yalnızca genişleterek, karşılaştırarak bir yorumda bulundum eğitimi tümden bana bırakacak olsalar çok büyük değişiklikler yaparım kesinlikle o belirttiğin düzeyde bir matematik eğitminiyse alması gereken kesim yalnızca %10-15tir bence
  • 0

M.calli
Yazışmacı
Yazışmacı
 
İleti: 1045
Katılım: 05 Oca 2014, 23:49
Konum: kocaeli
Değerleme: 530

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen toorku » 19 Oca 2015, 18:56

oktayın meseleyi anlamadığını ve yanlış yansıttığını söylemek bence büyük haksızlık olur

oktay kısaca eğitim düzeneğini düzeltelim derken bilimsel düşünce karşıtlığının hortlatılmamasını ifade etti eğer ben yanlış anlamadıysam


ben şu an ki müfredatın kasıtlı bir şekilde böyle tutulduğunu ve uygulandığını ve uygulanagelmiş olduğunu düşünüyorum amaç bireylerin meşgul tutulması gerçek anlamda eğitilmesi değil yoksa müfredatı değiştirmek çok zor değil ki burda bırakın değiştirmeyi olanı sadeleştirmek bile büyük atılım olur

mesela müfredata kafadan osmanlıca sokulabiliyor hiç de sorun olmuyor düzen açısından yani isteyen çaresini istemeyen bahanesini buluyor

geçmişte siyayey türkiye şefinin söylediği bir söz var 1960larda türkiyede çalışırken doğruluğunu kanıtlayamam ama okuduğum bir kaç kitap da karşıma çıkmıştı komplo falan diyebilirsiniz olay o değil ben zihniyeti söylüyorum

"biz odtüyü gençler siyasete bulaşmasın diye kurdurduk"

türkiyede zaten bu müfredat sorunu ve üniv giriş sınavı meselesi insani bir şekilde halledilse önünü kimse tutamaz da işte bu en önemli iki mesele hep hasır altı ediliyor çözeceğiz diye başa gelenlerde daha kötü yapıyolar
  • 5

noktasızlaştıramalandıramadıklarımızdanmısınız
toorku
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 903
Katılım: 17 Ara 2014, 20:50
Değerleme: 1231

Ynt: Matematiğe dair gereksiz bir dünya şeyi neden öğreniyor

İletigönderen Oktay D. » 19 Oca 2015, 20:17

toorku yazdı:oktayın meseleyi anlamadığını ve yanlış yansıttığını söylemek bence büyük haksızlık olur

oktay kısaca eğitim düzeneğini düzeltelim derken bilimsel düşünce karşıtlığının hortlatılmamasını ifade etti eğer ben yanlış anlamadıysam

Baña tercüman olduğuñ için sağolasın Hocam (yoksa siz? :) ). Evet, o tercümeye "bilimsel/metodolojik düşünce karşıtlığına -farkında olmadan- dönüşmemesi" diye ince ayar çekeyim yiñe de :) Özellikle gerçel sayılar, konikler ve uzayda geometri gibi konular için söylüyorum (ilk iletimi yazma amacım bu vurguydu). Bunlar her meslekte işe yarar, metodolojik düşünceyle insanlarıñ hem işinde hem de yaşantısında nitelikli iş yapmalarını sağlar. Yâni sırf gerçel sayıları öğretip karmaşık sayıları öğretmeden de bilimsel/metodolojik düşünceyi öğretmiş cidden olursunuz çünkü cidden gerçel sayılar (kök2, kök3, pi, ...) ilk adımlardan biridir ancak karmaşık sayılar değil.

Aksini (çok temel konuların gereksiz olduğunu) düşünmek, -toorku'nun yalıñ söylemiyle- "bilimsel (yani metodolojik) düşünceniñ" meslekler içinde erimesine yol açar démeye çalışıyorum (aksinden yola çıkıp anlatmaya çalışmak). Yânî, insanlar, soñuç elde etmek için yöntem uygulamak yerine soñuçlara "ne yaptığını bilmeden" ve rasgele bir şekilde ulaşmaya çalışır. Hatta bunlarıñ ezberletilerek dayatılması da beñzer bir etki sağlıyor, görüyorsuñuzdur. Ezber konusunda herkes burada tam olarak bunu diyor zaten.

Kısaca bu temel konuları (gerçel sayılar, konik vs.yi kast ediyorum, karmaşık sayılar vs değil) öğrenmek gerekiyor cidden. Ancak dayatılmasınıñ doğruluğu veya yañlışlığı, gerekliliğini kaldırmaz.

geçmişte siyayey türkiye şefinin söylediği bir söz var 1960larda türkiyede çalışırken doğruluğunu kanıtlayamam ama okuduğum bir kaç kitap da karşıma çıkmıştı komplo falan diyebilirsiniz olay o değil ben zihniyeti söylüyorum

"biz odtüyü gençler siyasete bulaşmasın diye kurdurduk"

türkiyede zaten bu müfredat sorunu ve üniv giriş sınavı meselesi insani bir şekilde halledilse önünü kimse tutamaz da işte bu en önemli iki mesele hep hasır altı ediliyor çözeceğiz diye başa gelenlerde daha kötü yapıyolar

Bu komplo değil, açık söylenmiş bir gerçek ne yazık ki. Eñ azından 1980'de Kenan Evren, buna açık bir ekleme yapmıştır: üniversiteleriñ birinci sınıflarına Türk Dili, Atatürk Devrimleri Tarihi gibi dersleriñ öğrencileriñ başını kaldırmaması için konulduğunu açık açık söylemiştir. Daha önceki darbeler de öğrenci hareketlerine karşı olduğundan aynı politikaları daha gizli kapaklı yapıp düzenlemeleriñ bundan kaynaklı olması hiç de şaşırtıcı olmaz. Nitekim 40'larda doğan babamıñ dönemindeki müfredata bakıldığında, bugünküyle aradaki uçurumu ve soñucu görebiliriz. O yalıñ müfredatla yetişmiş nitelikli insanlara bakıñ bir de bugünkü niteliksiz çoğunluğa bakıñ (karşılaştırmayı denk meslek ve konumlarda yapıñ elbette).
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Oktay DOĞANGÜN
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 7729
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 4085


Dön Géñel yazışma

Kimler çevrimiçi

Bu bölümü gezen üyeler: Hiç bir üye yok ve 3 konuk

Reputation System ©'