Yazışmalık

Başka sese beñzemez ananıñ sesi, Her sözcüñ arasañ vardır Türkçesi

matematik

Mantık, Matematik, Doğabilim (fizik), Kimya, Dirimbilim (biyoloji) gibi dallarda bilimsel kavramlarıñ özleştirme çalışmalarını içerir.

Re: Matematik yerine

İletigönderen birtancazin_ » 21 Tem 2014, 22:31

Sözcük kaynagi den olmasindan dolayi bu eskil kök denemek deney denk denklik denklem denge dingil denli densiz gibi varsil anlamlar uretecek yetenekte olmasindan dolayi genel bir matematik kavrami acisindan yeterli olabilir
geometri icin tilgen orneginde oldugu gibikavrami genelleyebilen bir karsilik ololabilir
tilgen icin bugun dilgen diyebiliriz dilmek eyleminden turetmisler eski cagda
den de oldukca eskil bir ornek
  • 0

birtancazin_
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 339
Katılım: 23 Ağu 2013, 23:15
Değerleme: 36

Re: Matematik yerine

İletigönderen Oktay D. » 22 Tem 2014, 01:37

Saydığıñız sözcük ve añlamlar matematik için yeterli gelmiyor. Daha doğrusu ilgisiz geliyor oradaki çoğu sözcük.

Oysa bulacağımız karşılık; öğ, düşünce, us, biçim, bilmek, añlamak gibi sözcüklerle daha çok ilgili olmalı.
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 8557
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 6037

Re: Matematik yerine

İletigönderen birtancazin_ » 22 Tem 2014, 11:02

Us ök an kokeninden yalnizca matematik degil pek cok bilim dalina iliskin turetim yapılabilir
matematik sayisal birimler üzerinden calisan bir bilim degil mi özünde
  • 0

birtancazin_
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 339
Katılım: 23 Ağu 2013, 23:15
Değerleme: 36

Re: Matematik yerine

İletigönderen Oktay D. » 22 Tem 2014, 11:41

birtancazin yazdı:Us ök an kokeninden yalnizca matematik degil pek cok bilim dalina iliskin turetim yapılabilir
matematik sayisal birimler üzerinden calisan bir bilim degil mi özünde

Değil. Siz, matematiği aritmetikle karıştırıyorsuñuz. Birçok kişi öyle sanıyor.

Sayısal dallar matematiğiñ kapsamına girer -doğru-, ancak matematik sayılardan ibâret değildir. Sayılar kuramı (aritmetik), matematiğiñ kuramlarından yalñızca biridir. Ana dalları kabaca şu şekilde sayabiliriz:
- mantık
- biçimsel dizgeler
- kümeler kuramı
- ulam kategori kuramı
- sayılar kuramı (aritmetik)
- soyut cebir (öbek, halka, cisim, vektör ve tensör uzayları gibi)
- metrik uzaylar ve yüzeybilim topoloji
- diferansiyel biçimler
- ölçü kuramı
- geometri

Burada görüldüğü üzere sayılarla doğrudan ilintisi olan tek öğe, sayılar kuramıdır. Diğerlerinde ise sayı kavramından daha geñel nesneler konu alınır. Örneğin soyut cebirde işlemi olan kümeler söz konusudur. Hele ulam kuramında küme olmayan nesneler konu édilir (sayı denilen nesne, özünde bir tür kümedir).

Yunanlılar mathematikos "matematik" için menthere "dikkat etmek, değer vermek" sözcüğünüñ kökü olan manthanein "öğrenmek" sözcüğünü benimsemişler. Bu sözcüğüñ Hint Avrupa ana dilindeki kökü *mend- "öğrenmek" *.

Araplar ise riyādiyyāt "matematik" için reyeda "eğitildi, öğrendi" sözcüğünü benimsemişler.

Bizde öğren- sözcüğü türemiş bir sözcüktür, kök değildir. Kökeni, ȫ- "derince düşünmek" > ȫg "düşünce" > ȫgre- "düşünce kılmak, düşünmeye eğilimli/istekli olmak" olduğu için bizdeki ȫ- "derince düşünmek" kökü öne çıkar. Tabii ki bu bilgiyi karşılaştırma yapmak için vériyorum.

Matematik, biçimsel sistemler üzerine us yürütme felsefesidir. O yüzden düşünmeniñ temellerinde olan bir kavramı, düşünmek kavramından türetmek kadar doğal bir durum olamaz.
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Oktay DOĞANGÜN
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 8557
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 6037

Re: Matematik yerine

İletigönderen birtancazin_ » 30 Tem 2014, 23:30

ÖK zeka demektir.
Dahi icin öke sozcugu turetilmis
öğrenmek de bu kokle baglantili gelismis.
us akil demek bilindigi uzere akillanmak ile uslanmak akilliyla uslu halk dilinde kullanılan bicimler.
an zihin demek ilgili koke uygun bir anlamla anlamak eylemini goruyoruz.
anlam mana demek yani zihinde betimlenmek.
bu baglamda demin matematik kavrami uzerine uzunca bir yazi okudum ve dediginiz uzere ökbilim diyebiliriz ancak once an us ve ök sozcukleri dilimizde arapca agirlikli sozcukler yerine koymamiz ve diriltmemiz gerekecek.
halk dilinde öğreç var ornegin ogrenmeye istekli merakli demek bunun gibi....
dahide öke pek öz gelmediginden ökmen düşündüm
neyse ardindan ökbilim olarak karar kilinabilir.
Denlik onerimde sanirim mühendislik ile iliskilendirilebilir ayrica
denlik deniktirmek deniktirmen vb.
  • 0

birtancazin_
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 339
Katılım: 23 Ağu 2013, 23:15
Değerleme: 36

Re: Matematik yerine

İletigönderen Oktay D. » 30 Tem 2014, 23:57

ök zekâ démek değildir, anne démektir! Örneğin öksüz "annesiz". Öte yandan Eski Türkçe ȫg > öğ ise "düşünce" démektir, Eski Türkçe ȫ- "düşünmek" éyleminden gelir.
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Oktay DOĞANGÜN
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 8557
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 6037

Re: Matematik yerine

İletigönderen birtancazin_ » 31 Tem 2014, 00:00

Anne anlamindakinden söz etmedim ki ök ya da ög neyse zeka demektir
Ogrenmek anlamak uslanmak eylemleri halen zeka zihin ve akil ile anlamsal butunluk icindedir.
  • 0

birtancazin_
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 339
Katılım: 23 Ağu 2013, 23:15
Değerleme: 36

Re: Matematik yerine

İletigönderen Oktay D. » 31 Tem 2014, 00:00

ök değil işte o, öğ diyorum. Uzun ö olmasından dolayı g>ğ olmuştur.
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Oktay DOĞANGÜN
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 8557
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 6037

Re: Matematik yerine

İletigönderen Oktay D. » 31 Tem 2014, 00:01

ökbilim, olsa olsa annebilim démek olabilir. Oysa öğbilim olması gerekir siziñ dédiğiñiziñ. Ayrıca öğe "eleman" sözcüğü de öke biçiminde olmaz, nitekim DLT'de açıkça bélirtildiği gibi ȫ- "düşünmek" sözcüğüne -gA eki getirilerek türemiştir, bil- > bilge gibi.
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Oktay DOĞANGÜN
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 8557
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 6037

Re: Matematik yerine

İletigönderen birtancazin_ » 31 Tem 2014, 00:41

Ancak anlami düşünür filozof düşünen degil dahi dir ;)
Öğ bilim sesletim olarak itici.
Ök kokeni belirlenememis duzeyde çok eski bir yapı bir tek oksuzde yasiyor ama ogrenmek gibi islek bir yapı var o nedenle ökbilim sıkıntı cikarmaz.
  • 0

birtancazin_
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 339
Katılım: 23 Ağu 2013, 23:15
Değerleme: 36

Re: Matematik yerine

İletigönderen birtancazin_ » 31 Tem 2014, 00:46

Düşünmek eylemi de ilginc çünkü öte yandan düşlemek diyoruz.
hayal etmek icin düşlemek degil de Kömen ve tül sozcuklerini diriltmemiz gerek
bir de serap var tabi pus ve ılgın ile karşılanabilir.
Konuyu dagitmadan bugün öğün sozcugu olmasa imis matematik icin guzel olacakmis idi.
öğün öyün olursa özüne uygun olarak o zaman hallolur;)
Bu arada kar.ın sozundeki kar kökü karmak karismak ile mi ilgilidir kese anlamina geldigini hatırlıyorum sanki.
  • 0

birtancazin_
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 339
Katılım: 23 Ağu 2013, 23:15
Değerleme: 36

Re: Matematik yerine

İletigönderen Oktay D. » 31 Tem 2014, 00:56

filozof, dâhî değildir. Ayrıca bilimsel olarak zekâ, dehâ gibi kavramlarıñ yanılsama olduğu tartışılıyor. Filozof, bilgi âşığı olan düşünür démektir.

ök sözcüğünü kim nereden uydurdu bilmiyorum ancak böyle bir sanı var. "düşünce, vs" añlamında ök diye bir sözcük yok. Birisi, Arapça gef harfini kef diye okumuş sanıyorum. Sözcük, öğ'dür. Ses olarak beğenmiyorsañız keyfimize göre "ök" yapamayız. O zaman "rerörö" diye sözcük de uydurur başkaları.
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Oktay DOĞANGÜN
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 8557
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 6037

Re: Matematik yerine

İletigönderen birtancazin_ » 31 Tem 2014, 01:02

Yanlış anladiniz dediginizi demisim ustte zaten onun ustendeki kendi yazinizi okursaniz yanitimi anlarsiniz.
yalnizca ök öğ konusundaki son kisma bir sey demiyorum ök olmasini diretmiyorumkeyfe degistirilmez elbet ancak öğbilim liseli zekasiyla cok dalga malzemesi olur ;)
  • 0

birtancazin_
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 339
Katılım: 23 Ağu 2013, 23:15
Değerleme: 36

Re: Matematik yerine

İletigönderen Oktay D. » 31 Tem 2014, 01:08

Liseli ergenleri ciddiye almıyoruz, zirâ kendileri de ciddı değiller :) "bisiklet" sözcüğünü "sik" ile ilişkilendiren adamdan Türkçeye ne hayır gelir ki :)
  • 0

Üyelik görseli
Oktay D.
Oktay DOĞANGÜN
Yönetici
Yönetici
 
İleti: 8557
Katılım: 28 Ağu 2007, 17:52
Konum: İstanbul
Değerleme: 6037

Re: Matematik yerine

İletigönderen birtancazin_ » 31 Tem 2014, 01:16

Birincisi ök zekadir israrliyim
an zihin bunda da israrliyim
dusunmek öke baglantisina katilmam dahi demektir zekiliktir
neyse bunu uzatmayacagim ama Öğ bilim dahi arapca ogrenmekle iliskilendirilerek adlandirilmis bu baglamda ben Öğ bilim matematiktir diyebilirim.

Ama liseli milletini yine de dikkate alsak iyi olur cok oturgacli goturgece felan donmesin ;)

Asırmak eylemi de var eski turkcede egitmek terbiye etmek anlaminsa ben ahlak icin asırgı karsiligini düşünmüştüm cunku kaynaklarda ahlak anlaminda bir soz bulamamistim ancak matematik icin bu kokten turetim uygunsuz olacak
  • 0

birtancazin_
Dil Emekçisi
Dil Emekçisi
 
İleti: 339
Katılım: 23 Ağu 2013, 23:15
Değerleme: 36

ÖncekiSoñraki

Dön Biçim ile Doğa Bilimleri

Kimler çevrimiçi

Bu bölümü gezen üyeler: Hiç bir üye yok ve 1 konuk

cron
Reputation System ©'